E-faktura

Guide: Så ansluter du dig till e-faktura som privatperson

Att ta emot e-fakturor från företag/förening direkt i din internetbank är både smidigt och miljövänligt. Här är stegen du som privatperson behöver följa för att börja ta emot e-fakturor från ett företag/föreningar som använder Fortnox.

Steg 1: Logga in på din internetbank

1. Gå till din internetbank (t.ex. Swedbank, Nordea, SEB, Handelsbanken, m.fl.).

2. Logga in med BankID eller annan säker identifiering.

Steg 2: Sök efter företaget du vill ta emot e-faktura från

1. Gå till sektionen för e-faktura eller e-fakturaanmälan (kan heta olika beroende på bank).

2. Sök efter det företag/förening du vill ta emot e-fakturor från.

   – Du kan behöva ange företagets eller föreningens namn eller organisationsnummer.

Steg 3: Fyll i dina uppgifter

1. Ange ditt kundnummer hos företaget/föreningen (detta är viktigt för att kopplingen ska fungera korrekt). Kontakta info@wiveko.se om du är osäker på ditt kundnummer.

2. Kontrollera att ditt personnummer är korrekt registrerat hos företaget. Kontakta info@wiveko.se för kontroll att ditt personnummer finns registrerat på ditt kundnummer.

3. Skicka in anmälan.

Steg 4: Vänta på bekräftelse

När kopplingen är klar kommer företaget att kunna skicka e-fakturor direkt till din internetbank.

Du ser en symbol för e-faktura i din bank när det är aktivt.

Viktigt att veta

Du som privatperson måste initiera kopplingen – företaget/föreningen kan inte skicka en inbjudan till dig.

Om du byter bank eller vill avsluta e-fakturatjänsten, gör du det via din internetbank.